lördag 28 december 2019

Gallring

Nio dagar efter sådd har jag idag gallrat och lämnat en planta kvar i varje cell. Rötterna är ca 1-1,5 cm långa och tunna som hårstrån. Det är inga problem att bestämma sig för vilken planta man ska ta bort. De trasslar inte in sig i varann och man kan enkelt ta en och en och lyfta dem rakt upp. Jag har även flyttat småplantor från en cell till en annan i såbrättet. Det står fortfarande vatten på botten i brättet och jag duschade dem efter omplantering och gallring idag.

En tidslinje börjar ta form. Först sådd sedan gallring efter ca 10 dygn. De har hela tiden stått på golv med golvvärme konstbelyst ca 15 h/dygn. Nu tar det nog ett tag innan nästa handpåläggning. Jag ska bara bevaka dem nu och se att de har vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Omskolning Black Mammoth

Det 13 mars lyfte jag försiktigt över de små hjärtbladsplantorna från en bredsådd till egna celler. Då använde jag pincett. Idag skolade ja...