söndag 2 februari 2020

Testade en ny grej idag

Jag har testsått ett litet gäng Alidafröer och i förrgår tittade de upp. Idag har jag flyttat fem av dem med hjälp av två tunna grillspettpinnar. Sådana man köper i 100-pack för att trä upp matbitar på. Jag knuffade undan lite av ytan på ett ställe i jorden så det blev en liten grop stor som ett pepparkorn och lyfte en grodd från sin ursprungsplats till den lilla gropen. Jag duttade lite runt gropen med grillspettet efteråt. Själva plantan var ca 5 mm hög och roten såg jag inte ens. Det följde med lite jord i nederänden bara. Jag tror jag lyckades flytta plantan utan att alls störa roten.

Jag ska göra samma sak om ett par dagar med några fler groddar. Jag tror det blir svårare om roten blir större. Då måsta man göra ett hål i jorden och trä ner roten i när man flyttar den. Det är också risk att den går av när man tar upp den från ursprungsstället.

Om experimentet blir lyckat ska jag göra så när jag sår på riktigt. Så på en jordyta och flytta varje liten grodd till mitten av en cell i ett såbrätte.

På sidan 39 i boken "Eget snus", beskriver författaren Per Englund att han funderar på att prova att flytta de groende fröerna med en tandpetare. Det var det jag testade fast med "längre" tandpetare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Omskolning Black Mammoth

Det 13 mars lyfte jag försiktigt över de små hjärtbladsplantorna från en bredsådd till egna celler. Då använde jag pincett. Idag skolade ja...