torsdag 19 december 2019

Provsådd

Idag fick jag en massa fröer från en odlarbroder i Säffle. Jag tänkte jag skulle så lite bara för att se hur de beter sig när de gror. Hur pass vårdslöst jag kan hantera dem när de bara består av två hjärtblad och en grodd. Jag har fått hanteringsråd av mentor Thomas Sändh och ska följa dessa men jag vill prova i verkligheten för att se hur pilligt det blir.
Fröerna är ju väldigt små. Ganska exakt lika stora som punkterna i normal maskinskrift på ett papper som synes. Det är helt omöjligt att hantera enstaka frön. Man sår genom att strö ut fröer över en fuktad jordyta ungefär som om man strör salt med nypan över en maträtt.

Jag fyllde ett antal celler i ett pluggbrätte, fuktade ytan och doppade min fingertopp i en hög med frön så ett tiotal frön fastnade på fingertoppen. Sedan "duttade" jag fast fröerna på jordytan istället. Fröerna ska inte täckas över. Jag gjorde likadant i några celler. Några celler bredvid är fyllda med jord men utan fröer. Jag tänkte jag skulle lyfta över groddarna dit sedan.
Här står nu såbrättet i skön värme och med växtbelysning. Det står inne i ett akvarium där jag också har en del hibiskussticklingar. Det är värmeslingor i golvet i utrymmet där de står. Nu är det bara att vänta då...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Omskolning Black Mammoth

Det 13 mars lyfte jag försiktigt över de små hjärtbladsplantorna från en bredsådd till egna celler. Då använde jag pincett. Idag skolade ja...